12.04.2021
fb_n
tw_n
in_n
Chatrobotselskapet Boost.ai slår seg opp på kunstig intelligens fra sine kontorer på Forus. Koronaen har blitt en ekstra vekstfaktor. Digitalisering er ikke lengre et valg og bruken av Boost.ais teknologi har økt kraftig.  

– For NAV gjorde vi for eksempel jobben for 220 personer i første del av pandemien og på regjeringen.no kan du chatte med en av Boost.ais roboter. Det hadde vært helt umulig å ha nok folk til å ta unna alle spørsmålene folk har, da måtte de ansatt 1000 personer, forteller kommersiell direktør Henry Vaage Iversen. 

Fra starten i 2016 i SR-banks gründerhub med tre ansatte og 30.000 i aksjekapital er Boost.ai snart 120 ansatte og i følge Dagens Næringsliv er selskapet nå verdt nærmere to milliarder. Avisen kaller det «et av Norges hurtigst voksende teknologiselskaper» i forbindelse med at oppkjøpsfondet Nordic Capital i mars i år gikk inn som ny storeier.  

Boost.ai utvikler og leverer automatiserte kunderådgivningstjenester (chatbot) basert på kunstig intelligens. Det hele begynte da Lars Ropeid Selsås flyttet hjem fra California med fersk kunnskap om programmering og kunstig intelligens. Sammen med broren Hadle og studievennen Henry, startet han opp. 

– Vi var heldige og kom tidlig i kontakt med SR-bank, forteller Henry, de hadde vært ute på markedet og lett etter en robot som kunne ta unna mengden av spørsmål, men alt de hadde funnet var for dårlig. Da vi kunne levere noe som var betydelig mer intelligent, var vi inne. 

Dermed var SR-bank den første kunden som supplerte kundebehandlere med den norskutviklede kunstige intelligensen. Ganske raskt kom Telenor og DNB inn som store, tunge referansekunder. Offentlige aktører som NAV og regjeringen fulgte på og nå leverer selskapet roboter til store selskap i hele Europa og har begynt leveranser til USA. 

Hva er forskjellen på dere og andre automatiske svartjenester? 
– Vår robot er mer intelligent og klarer å svare og forstå over 90 % av alle spørsmålene. De 10 siste prosentene blir sendt direkte over til et menneske som kan svare. De dårligste av våre konkurrenter klarer kun å svare på 20%, forklarer Henry og understreker at en robot selvsagt aldri kan erstatte menneske fullt ut. Men at en robot øker tilgjengeligheten for kundeservice til hele døgnet og gjør livet enklere for mange, er det ingen tvil om. 

Hva kommer videre? 
– Korona har fått alle til å forstå de må digitalisere, det finnes ikke alternativ. Det nye som kommer nå er alle former for teknologi knyttet til tale, det er veldig spennende og en teknologi helt uten knapper og menyer. Taleteknologi knyttet til bakenforliggende systemer der du får utført konkrete tjenester vil vokse framover. 

Som så mange bedrifter med fokus på trivsel, har Boost.ai funnet sin plass hos FOMO i Grenseveien på Forus. – Å flytte hit var et enkelt valg. Foruten å være et spennende og annerledes konsept, er dette en plass vi kan vokse. Samtidig er det god mat, fine fellesområder og rom for å utvikle vår kultur basert på drive og passion, understreker Henry. 
Boost%20ai
KORONALØFT FOR KUNSTIG INTELLIGENS: Kommersiell direktør og medgründer Henry Vaage Iversen utenfor FOMO-bygget der Boost.ai skal vokse videre. 

Andre artikler